The Pecking Order_World Animal Protection

Nieuws

World Animal Protection: te weinig aandacht voor welzijn van vleeskuikens

Gepubliceerd op
19 januari 2019

World Animal Protection stelt dat fastfoodketens teleurstellend weinig doen voor het welzijn van vleeskuikens. De organisatie stelde The Pecking Order op; een internationale ranking over de aandacht voor het welzijn van vleeskuikens waarvan het vlees wordt verwerkt in kipnuggets, burgers en pizza's.

De ranking gaat vanaf nu elk jaar verschijnen.

The Pecking Order 2018

World Animal Protection maakte voor het onderzoek gebruik van publiekelijk beschikbare informatie op drie aspecten: interesse, ambitie en prestatie op het gebied van welzijn van vleeskuikens. Zo is het beleid van de bedrijven onder de loep genomen om te achterhalen hoe belangrijk welzijn van vleeskuikens is voor de bedrijven. Doelstellingen en targets zijn onderzocht om te zien welke beloftes de bedrijven deden om het welzijn van vleeskuikens te verbeteren. In rapportages van de bedrijven is gezocht naar prestaties en transparantie over het nastreven van beloftes om het welzijn te verbeteren. De bedrijven konden in totaal een score van 90 punten behalen in ‘The Pecking Order 2018'.

Scores aandacht voor dierenwelzijn

  • De drie bedrijven die als 'beste' uit de bus komen, Burger King, Starbucks en Subway, scoren nog steeds 'matig'. Zij hebben als enige van de onderzochte ketens ambitie om op termijn geen vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk meer te verwerken - al blijven deze afspraken beperkt tot specifieke regio's en landen;
  • Geen van de fastfoodketens heeft specifiek internationaal beleid om het welzijn van vleeskuikens te verbeteren. Veelal kan niet worden gegarandeerd dat de vleeskuikens op een diervriendelijke wijze worden geslacht;
  • McDonald's, Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut en Nando's scoren een 'onvoldoende' en de inspanningen van Domino's worden bestempeld als 'zwaar onvoldoende'. Er schort veel aan de transparantie van de bedrijven over het welzijn van vleeskuikens, waarvan zij het vlees verwerken. Ze geven weinig tot geen informatie over hun inspanningen op dat gebied.

Dierenwelzijn bevorderen

World Animal Protection voert internationaal campagne om het leven van dieren in de intensieve veehouderij te verbeteren, zoals voor kippen en varkens. Van de bedrijven verwachten de organisatie dat ze ten minste:

  • Kippen gebruiken van een ras dat langzamer en gezonder groeit;
  • Hun kippen meer ruimte geven om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. En dat hierbij in geen geval gebruik wordt gemaakt van kooien;
  • Kippen meer mogelijkheid bieden om zich natuurlijk te vertonen gedragen door stallen te verrijken met zitstokken of platformen en voorwerpen waarin ze kunnen pikken, er natuurlijk licht is en de bodembedekking van goede kwaliteit is;
  • Verzekeren dat hun kippen op meer diervriendelijke wijze worden geslacht, waarbij kippen niet levend aan haken worden opgehangen en waarbij de dieren buiten bewustzijn zijn voordat ze worden geslacht.

(Bron foto: The Pecking Order_World Animal Protection)